Thursday, October 28, 2004

Sales 101: The concept of Fried Banana

Masa dulu-dulu, aku suka cakap pasal "how to build branded online property with positive user experience, the online property should be useful,usable and desirable, online business model....bla, bla, bla. One of those days, aku citer kat boss aku yang ketika itu ada bersama temannya, Mr F., apa sebenarnya yang aku borak or torak bila jumpa prospect. Mentor aku ni pun cakap, ngan mata terkedip-kedip " Apa Kamu cakap ni? Let me tell you, how best to sell an IT solution " , kamu kena faham pasal konsep goreng pisang, bila kamu beli goreng pisang, kamu tak tanya dia pakai minyak apa, tepung beras apa, garam banyak mana, ... yang kamu tau, beli and then makan; now THAT IS THE POSITIVE USER experience; kamu kena apply konsep ni bila kamu gi jual IT solution"...

Aku dengar sambil terganga, buat sekian kalinya, kerna ni bukan le kali pertama aku dengar concept ni. Mr F. seperti biasa teranguk-anguk sambil tersengih "he,he,he". Mr F sound kat aku ngan suara garau yang lemak merdu " kamu paham tak tu?"

Dalam hati aku...."Tak??"

No comments: